"ПРАВОВЕ ВИХОВАННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ"

«Перш ніж дитина осмислить усю глибину тієї істини, що вона – громадянин своєї країни, і це покладає на неї великі обов’язки, вона має навчитись платити добром за добро, творити своїми силами щастя і радість іншим людям»
(В.Сухомлинський)

/Files/images/pravo/1518264147_74cbcc25dea306be68fecd01b8bc7af8-1200x800.jpg

ЗАКОНОДАВЧЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ ДИТИНИ

1. Універсальна декларація прав людини. 11 грудня 1948 рік

2. Декларація прав дитини 20 листопада 1959 рік

3. Конвенція ООН про права дитини. 20 листопада 1989 рік

4. Ратифікація Конвенції ООН про права дитини в Україні. 27 вересня 1991 рік

5. Державна програма „Освіта. Україна ХХІ століття”. 3 листопада 1993 рік

6. Національна програма „Діти України”. 18 січня 1996 рік

7. Обласна програма „Діти України”. 29 березня 1996 рік

8. Закон України „Про освіту”. 23 березня 1996 рік

9. Конституція України. 28 червня 1996 рік

10. Базовий компонент дошкільної освіти(нова редакція). 22 05.2012

11. Закон України „Про охорону дитинства”. 26 квітня 2001 рік

12. Закон України „Про дошкільну освіту”. 11 липня 2001 рік

13. Національна доктрина розвитку освіти в Україні. 17 квітня 2002 рік

НОРМАТИВНО- ПРАВОВА БАЗА

· Закон України «Про дошкільну освіту»

· Базовий компонент дошкільної освіти в Україні

· Наказ Міністерства від "Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція)"

· Інструктивно- методичні рекомендації

· «Про організацію роботи в дошкільних

· Лист МОН Щодо проведення державної атестації дошкільних навчальних закладів

· Лист МОН про здійснення контролю за організацією харчування дітей у дошкільних навчальних закладах

· Інструктивно-методичні рекомендації"Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період"

· Закон України "Про дошкільну освіту"

· Закон України "Про освіту"

· Наказ МОН України "Про затвердження Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах"

· Закон України "Про збереження санітарного та епідеміологічного благополуччя населення"

· Постанова КМУ "Про затвердження Положення про дошкільний навчальний заклад"

· Перелік навчальних виданьнавчальних закладах

· Інструктивно-методичні рекомендації

· «Про організацію фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період»

ДЕКЛАРАЦІЯ ПРАВ ДИТИНИ

1. Ми діти світу. Хто б не були наші батьки, де б ми не жили і в що б ми не вірили, поводьтесь з нами як з рівними. Ми гідні того, щоб отримувати все найкраще з того, що може дати світ.

2. Захищайте нас, щоб ми мали можливість рости гідно й вільно.

3. Нехай у нас буде ім’я і земля, яку ми можемо назвати своєю.

4. Ми не повинні мерзнути, і в нас має бути дах над головою. Забезпечте нас їжею та місцем для ігор. Якщо захворіємо, то нам необхідний догляд.

5. Якщо у нас є проблеми у фізичному чи розумовому розвитку, ви ще більше дбайте про нас і враховуйте наші потреби.

6. Дайте нам змогу жити в сім”ї. Якщо сім”я не може піклуватися про нас, то візьміть нас до себе.

7. Добре навчайте нас, щоб ми могли бути щасливими та плідно прожили життя. Проте дайте нам можливість гратися, щоб ми самі навчались.

8. Нехай у важку годину ми будемо першими, кому ви допоможете. Майбутнє світу залежить від нас.

9. Захистіть нас від жорстокості й від тих, хто може з нами погано поводитись.

10.Ростіть нас в умовах терпимості, свободи й любові. Вирісши, і ми пропагуватимемо розуміння між народами.

МІЖНАРОДНІ ДНІ

· 1 червня- Міжнародний день захисту дітей

· 20 листопада- Міжнародний день прав людини

· 10 грудня- Міжнародний день прав дитини

Діти - найдорожче, що є в будь-якому суспільстві, незалежно від політичного ладу і релігійного віросповідання. І саме в дитинстві, малюки потребуютть найбільшої уваги та захисту. Розуміючи це, наше суспільство стоїть перед рішенням найважливішої проблеми: як захистити права дитини, врятувати покоління, яке повинно нас змінити? Соціальні, економічні та ідеологічні зміни, що відбуваються в даний час, не можуть залишити без зміни систему дошкільного виховання та навчання. І питання про обов'язкове забезпечення інтересів і прав дітей, створення необхідних умов для розвитку, правове виховання дошкільнят вийшли на перше місце.

Основна ідея роботи з правового виховання дошкільнят-

визнання дитини повноцінної і повноправною особистістю: вільної і відповідальної, яка знає свої права і адекватні способи поведінки у випадках їх порушення, що володіє почуттям власної гідності і з повагою відноситься до інших, здатної на власний вибір і з розумінням сприймає думки і переваги оточуючих.

Мета роботи:

створення умов для виховання майбутнього громадянина правової держави.

Основні напрямки нашої роботи з дітьми з правової культури:

· допомогти кожній дитині проявити свою індивідуальність, разом з тим показати як унікальність, так і рівність кожної дитини;

· вчити толерантно спілкуватися один з одним;

· виховувати вміння мати свою точку зору та з повагою відноситись до думок інших; формувати уявлення про основні потреби дитини (здоров’я, житло, їжа, відпочинок);

· заохочувати дітей до знань про родинні стосунки, особливості різних народів світу, формування розуміння важливості миру в суспільстві.

Основними принципами реалізації програми по правовому вихованню єсистематичність роботи по правовому вихованню, взаємозв'язок із заняттями з розвитку мовлення, ознайомлення з навколишнім світом, музичного виховання, вільної, ігровою, театралізованою діяльністю.

Але найважливіша складова, яка правову культуру дитини- це правова культура дорослих та їх відповідна поведінка. Саме тому робота з реалізації програми по правовому вихованні дошкільнят розподілена на три етапи:

1. Робота з колективом ДНЗ

2. Робота з підвищення правової культури батьків

3. Робота з дітьми.

Формування ціннісної моральної та правової практики для найкращого забезпечення інтересів дітей – одне з найважливіших завдань, що стоїть перед колективом нашого навчального закладу.

Одним із важливих завдань правового виховання є формування в дітей правових почуттів - регуляторів їх поведінки. Це почуття правомірності обраної мети, її справедливості й усвідомлення відповідальності за свої вчинки.

Не менш важливим є формування в дітей навичок і звичок відповідної поведінки: не зашкодь, не зруйнуй, не зламай. Цей процес має відбуватися з опертям на одвічні морально-етичні цінності. Важливу роль відіграє формування в дітей активної позиції в адекватній правовій сфері: вчити долати в свідомості окремих вихованців помилкові погляди і, подекуди вже сформовані переконання негативного змісту, негативні навички і звички, що сформувалися внаслідок помилок і недоліків виховання в сім’ї та дошкільному закладі. Успіху в правовому вихованні можна досягти лише за умови, якщо ці завдання розглядати в органічній єдності з усіма іншими виховними видами: трудовим, моральним, екологічним, економічним вихованням тощо.

Для того, щоб отримати очікуваний результат, слід використовувати різні методи та прийоми. Особливу роль відводимо грі. В її процесі діти не лише краще усвідомлюють та розв’язують певні завдання, а й опановують навичками практичної поведінки. Відтак правове виховання реалізується в комплексі з іншими видами: трудовим, моральним, екологічним, економічним вихованням тощо.

Засобами морального виховання готують дитину до сприйняття та засвоєння морально-етичних норм, що є базисом для правових уявлень. Вони сприятимуть у майбутньому формуванню нетерпимості до правопорушень, стимулюватимуть позитивне ставлення до праці, власності, додержання вимог законодавства.

Саме родина закладає підґрунтя вихованості, особлива міцність якого пояснюється тим, що базується воно на любові між батьками і дітьми. Якщо кожна дитина змалечку засвоїть, що вона є людиною, особистістю, що вона має людські права, честь і гідність, може вільно висловлювати свої думки, тільки тоді вона зможе впливати на перебіг подій у суспільстві і брати участь у побудові дійсно незалежної демократичної правової держави.
Завданням правового виховання дітей дошкільного вікує надання відомостей дітям про правові норми, що регулюють відносини практично в усіх сферах суспільного життя; орієнтування дошкільників на загальнолюдські й національні цінності в дусі поваги до прав і свобод людини і громадянина; створення умов для набуття дошкільниками досвіду правомірної поведінки й толерантного спілкування; виховання любові та поваги до прав і свобод інших людей.
Критерієм результативності морально-правового виховання дошкільників виступає сукупність таких показників:
- знання дитиною способів поведінки за певними моральними правилами, дотримання їх у різних видах діяльності – у грі, в іграх-заняттях, у трудовій, побутовій діяльності; розуміння значення моральної поведінки;
- знання дитиною елементарних прав та обов’язків дитини, розуміння зв’язку між поняттями: «право», «правило», «честь», «обов’язок», розуміння свого статусу в суспільстві;
- вміння аналізувати поведінку дорослих стосовно дітей, прагнення дитини до високої самооцінки.
Отже, якщо кожна дитина змалечку засвоїть, що вона є людиною, особистістю, що вона має людські права, честь і гідність, може вільно висловлювати свої думки, тільки тоді вона зможе впливати на перебіг подій у суспільстві і брати участь у побудові дійсно незалежної демократичної правової держави.
Кiлькiсть переглядiв: 846